RANNÍ DRUŽINA – není ve školním roce 2024/25 otevřena pro malý zájem zákonných zástupců o její provoz
ODPOLEDNÍ DRUŽINA
- PONDĚLÍ 12.45 -15.00
- ÚTERÝ 11.45 -15.00
- STŘEDA 12.45 -15.00
- ČTVRTEK 11.45-15.00
- PÁTEK 11.45 -15.00
Vychovatelka školní družiny: Mgr. Pavlína Mertová
Školní družina je zařízení zájmového vzdělávání. Hlavním posláním je zabezpečení bezpečnosti, zájmové činnosti a odpočinku žáků. Učí žáky zábavě a spolupráci, na obědech základům stolování a hygieny. Mimo činnosti výchovně vzdělávací plní družina funkci sociální, tzn. dohled nad žáky po určitou dobu po skončení vyučování. Prostory školní družiny jsou umístěny v přízemí budovy. Vyzvedávání dětí je zprostředkováno zákonným zástupcům elektronickým otevíráním.
Směrnici ŠD najdete v sekci Dokumenty.
PONDĚLÍ – KREATIVNÍ DEN
ÚTERÝ – SPORTOVNÍ HRY
STŘEDA – PROMÍTÁNÍ FILMŮ
ČTVRTEK – SPOLEČENSKÉ HRY
PÁTEK – VÝUKOVÉ PROGRAMY NA POČÍTAČÍCH
Plán školní družiny na rok 2024/2025
„ Jsme kamarádi“
ZÁŘÍ 2024
Společný začátek – aktivity zaměřené na seznamování a budování týmu
- Seznámení se s novými žáky a přivítání nováčků ve ŠD, vítáme se s kamarády, seznámení se se školní družinou, poučení žáků ve ŠD o bezpečnosti a chování
- Utváření vztahů mezi dětmi, hry zaměřené na komunikaci, spolupráci a respekt
- Vytváříme družinová pravidla
- Pobyt na školním hřišti a školním dvoře – míčové hry
- Podzimní příroda, pozorování změn v přírodě, znaky podzimu, podzimní měsíce
- Malování a tvoření s podzimní tématikou, práce s přírodním materiálem
- Odpočinková činnost – četba pohádky „O veliké řepě“ (Malované čtení)
- – čtení s porozuměním, relaxační místnost
ŘÍJEN 2024
Měsíc přátelské výzvy – mezinárodní den přátelství (upevňování vztahů mezi žáky)
- Strom přátelství, hry v kruhu, týden vzájemné pomoci
- Barvy podzimu, pozorování přírody
- Podzimní příroda, volnočasové aktivity na podzim, typické podzimní činnosti
- Práce s přírodními materiály
- Pobyt na školním hřišti a školní zahradě (míčové hry, motokáry)
- Halloween (výzdoba ŠD)
- Odpočinková činnost – četba pohádky „Červená Karkulka“ (Malované čtení)
- – čtení s porozuměním, relaxační místnost
LISTOPAD 2024
Měsíc kouzelných slovíček – rozvíjení vztahů a spolupráce ve skupině
- Legenda o sv. Martinovi
- Příprava na Advent
- Výroba vánočního přání, vánočních ozdob a dekorací
- Podzim, podzimní měsíce, změny v počasí, změny v přírodě
- Společenské a deskové hry (umět vyhrát ale i prohrát)
- Pobyt v tělocvičně (hry s míčem, švihadlem)
- Odpočinková činnost – četba pohádky „O třech medvědech“ (Malované čtení)
- – čtení s porozuměním, relaxační místnost
PROSINEC 2024
Měsíc vánočních překvapení – vánoční akce a výroba dárků
- Zimní příroda, pozorování změn v přírodě, znaky zimy, zimní měsíce
- Adventní čas
- Lidové tradice, zvyky, koledy (pracovní listy)
- Čert a Mikuláš (omalovánky, pracovní listy)
- Adventní kalendář, dopis Ježíškovi
- Tvoření (vánoční ozdoby, svícny aj.)
- Pečení perníčků a cukroví
LEDEN 2025
Měsíc společných cílů – novoroční předsevzetí. Diskuze o společných cílech a podpora jejich dosahování, společné aktivity zaměřené na zlepšování vztahů a komunikace
- Co přináší zimní období, zimní příroda, zvířata v zimě, krmítka
- Rok, měsíc, týden – práce s kalendářem, orientace v čase
- Hry na sněhu
- Bezpečnost na sněhu a ledu
- Tři králové
- Tvoření se zimní tématikou
- Odpočinková činnost – četba pohádky „Hrnečku vař!“ (Malované čtení)
- – čtení s porozuměním, relaxační místnost
ÚNOR 2025
Měsíc respektu a sebelásky – aktivity zaměřené na projevování respektu k názorům druhých, podpora kamarádů, učíme se říkat ne
- Zimní sporty
- Hry na sněhu
- Masopust (výroba karnevalové masky)
- Pohybové hry na sněhu, venkovní aktivity s důrazem na fair play a vzájemnou podporu
- Odpočinková činnost – četba pohádky „Tři prasátka“ (Malované čtení)
- – čtení s porozuměním, relaxační místnost
BŘEZEN 2025
Oslava jara, mezinárodní den bezpečného internetu. Podpora bezpečného a respektujícího on-line chování mezi kamarády
- Příroda se probouzí, jarní kytky, mláďata
- Jarní příroda, pozorování změn v přírodě, znaky jara, jarní měsíce
- Březen-měsíc knihy
- Tvoření jarních dekorací, práce s přírodním materiálem
- Týden bez počítače a tabletu, bezpečný internet
- Odpočinková činnost – četba pohádky „Perníková chaloupka“ (Malované čtení)
- – čtení s porozuměním, relaxační místnost
DUBEN 2025
Měsíc společné péče o planetu – aktivity zaměřené na ochranu životního prostředí a společnou péči o planetu, úklidová akce
- Duben-měsíc bezpečnosti (pravidla silničního provozu, chodec x cyklista, dopravní značky
- Den Země, třízení odpadu, vliv klimatických změn na životní prostředí, ochrana přírody
- Velikonoce – svátky jara, zvyky, tradice, výzdoba, výzdoba školní družiny
- Velikonoční tvoření, pečení perníčků
- Pobyt na hřišti
- Odpočinková činnost – četba pohádky „Kocour v botách“ (Malované čtení)
- – čtení s porozuměním, relaxační místnost
KVĚTEN 2025
Měsíc rodinných vztahů – aktivity zaměřené na projev vděčnosti a respektu k rodině
- Jaro v květu (stromy, kytky), jarní příroda
- Výroba jarních květin, výzdoba školní družiny
- Tvoření s jarní tématikou
- Rodina – povídání o rodině, fotografie
- Den matek – nácvik básničky pro maminku (videonahrávka)
- Aktivity na školním hřišti a školní zahradě, pobyt na školním dvoře
- Odpočinková činnost – četba pohádky „Paleček“ (Malované čtení)
- – čtení s porozuměním, relaxační místnost
ČERVEN 2025
Měsíc sdílených zážitků – aktivity zaměřené na hodnocení školního roku v družině a oslava konce školního roku
- Příroda v létě, pozorování změn v přírodě, znaky léta, letní měsíce
- Tvoření s letní tématikou
- Den dětí
- Těšíme se na prázdniny
- Ochrana zdraví, úrazy, nebezpečí při koupání a letních aktivitách, nebezpečí v přírodě
- Povídání o končícím školním roce, hodnocení školního roku, plány na prázdniny
- Povídání o tom, co se mi líbilo a nelíbilo ve školní družině
- Pobyt na hřišti a školní zahradě
V tomto školním roce se budeme zabývat podporou tvořivého a logického myšlení žáků, budeme vést žáky ke spolupráci, respektu k ostatním, vnímavosti. Chceme podporovat jejich zájmy, vytvářet u nich pozitivní vztah k přírodě, posilovat pozitivní návyky a přispívat k prevenci sociálně patologických jevů. Žáci mají prostor i pro spontánní činnosti, aby mohli rozvíjet samostatný projev a rozhodování.
Tematicky se budeme zabývat čtyřmi ročními obdobími, aby si žáci upevnili znalosti z výuky a aby se dobře orientovali v čase.
Budeme opakovat:
- měsíce vztahující se ke konkrétnímu ročnímu období,
- znaky typické pro toto období,
- změny v počasí, v přírodě (zvířata, rostliny)
- aktivity a činnosti člověka v tomto ročním období,
- svátky.
V průběhu školního roku budeme pracovat s knihou:
Dudek, Adolf. Malované čtení. Bookmedia s.r.o., Ostrava 2021. ISBN 978-80-88213-64-2
Kniha obsahuje krátké a velmi známé pohádky, srozumitelné především pro mladší žáky.
Výtvarná a pracovní činnost bude tematicky směřovat ke konkrétnímu ročnímu období, případně svátkům (Vánoce, Velikonoce).